Jak dobrze współpracować z logopedą swojego dziecka?
- Pobierz link
- Inne aplikacje
Czym
właściwie jest współpraca?
Współpraca
to współdziałanie ze sobą jednostek lub grup ludzi, wykonujących swoje
cząstkowe zadania, aby osiągnąć jakiś wspólny cel. Tak brzmi definicja. Jak to wygląda w codzienności logopedy?
O tym pisze Magda Fularczyk, logopeda :)
Współpraca
podczas terapii logopedycznej obejmuje trzy podmioty – dziecko, rodziców,
logopedę. Współpraca logopedy z rodzicami stanowi podstawę do uzyskania zamierzonych
efektów. Logopeda podczas terapii jest drogowskazem, który wyznacza kierunek
pracy z dzieckiem. Natomiast rodzic podąża razem z dzieckiem wskazaną drogą,
prowadząc je do końca ścieżki – zamierzonego celu terapeutycznego.
Relacja
terapeuta – rodzic pełni dwa istotne zadania – „współpraca logopedy z rodzicami
dziecka podczas terapii ma charakter przede wszystkim pedagogiczny – jej celem
jest nauczenie prawidłowych zachowań stymulujących rozwój dziecka oraz
kontynuacja działań terapeutycznych w środowisku domowym. Drugie ważne zadanie
stanowi wsparcie rodziny w tych działaniach” (Banaszkiewicz, Walencik-Topiłko,
2016 za Gunia, 2005).
Co
zrobić, aby stworzyć efektywną współpracę? Oto 10 wskazówek:
1. Ważne,
aby logopeda przekazał rodzicom diagnozę dziecka i rokowania w szczegółowy
sposób, a następnie przedstawił plan działania.
2. Istotne
jest ustalenie wspólnego celu – rodzic musi mieć świadomość, po co wykonuje
poszczególne ćwiczenia.
3. Ustalenie
wspólnych oczekiwań. Na początku współpracy warto ustalić oczekiwania, jakie
mają względem siebie logopeda i rodzice. Pomoże im to osiągnąć zamierzony cel.
4. Logopeda
powinien na bieżąco informować rodziców o postępach i przebiegu terapii.
Natomiast rodzic powinien informować terapeutę o przebiegu pracy z dzieckiem w
domu.
5. Warto
ustalić sposób przekazu informacji i dostosować najlepszy dla obu stron. Mogą
to być na przykład:
-
bezpośrednie rozmowy po zajęciach logopedycznych;
-
zeszyty logopedyczne ze wskazówkami do wykonywanych ćwiczeń;
-
karty pracy;
-
programy komputerowe, w których znajdują się ćwiczenia utrwalające dany
materiał;
-
spotkania indywidualne;
-
rozmowy telefoniczne lub kontakt mailowy.
6. Logopeda
powinien motywować rodzica do wykonywania ćwiczeń w domu, przedstawić korzyści,
które przyczynią się do efektywnej terapii.
7. Rodzice
powinni być zobowiązani do systematycznego utrwalania z dzieckiem materiału
przerobionego na zajęciach, ponieważ przyspieszy to terapię. Dobrym
rozwiązaniem są wskazówki w formie pisemnej. Powinny być one zapisane poprawnie
językowo oraz bez fachowych zwrotów, ponieważ rodzice mogą nie zrozumieć treści
przekazu. Taka forma zaleceń daje większe prawdopodobieństwo ich zastosowania.
Kiedy rodzic ma wszystko zapisane na kartce, nie musi się stresować, że o czymś
zapomni.
8. Obecność
rodzica podczas zajęć logopedycznych. Rodzic obserwuje działania logopedy, a
następnie wie, w jaki sposób ćwiczyć z dzieckiem w domu. Ma również możliwość
systematycznych konsultacji z logopedą.
9. Partnerskie
relacje. Współpraca powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu, akceptacji,
pomocy oraz możliwości prezentacji swojego stanowiska.
10. Umiejętność
aktywnego słuchania to niezbędny element współpracy. Logopeda, jak i rodzice
powinni nawzajem siebie słuchać. Pozwoli to na poznanie stanowiska drugiej
osoby, lepsze zrozumienie treści przekazu i uniknięcie nieporozumień. Poprzez
aktywne słuchanie rozmówca czuje się ważny podczas rozmowy i buduje to pozytywne
relacje pomiędzy logopedą a rodzicem.
Podsumowując, współpraca logopedy z rodzicami podczas terapii
logopedycznej opiera się na 3 podstawowych filarach: wspólne działania i
wzajemna pomoc, wzajemna i sprawna wymiana informacji oraz partnerskie relacje.
W procesie terapeutycznym „nie można nie uwzględnić otoczenia, środowiska
pacjenta, czyli całej rzeczywistości, w której funkcjonuje i która go
kształtuje” (Chrostek, Jeziorczak, 2012).
Współpraca logopedy z rodzicami jest punktem wyjścia całego
procesu terapeutycznego.
I zdecydowanie od niej zależy jego postęp i jakość. Warto więc wziąć sobie do serca kilka prostych zasad, aby dziecko jak najlepiej skorzystło z terapii i szybko osiągnęło sukces w postaci prawidłowej realizacji głosek.
- Pobierz link
- Inne aplikacje
Komentarze
Prześlij komentarz